5 geniale tips for bruk av kontaktsenter

Av Hilde Martinsen 20. september 2017

Kundesenter 572x381.png

Kontaktsenteret er selskapets ansikt utad og kundens første møte med dere. Den digitale forbrukeren ønsker i stor grad å ta kontakt på sine egne premisser, i de kanalene de selv prefererer og på den tiden av døgnet som passer dem best.  Og de forventer smidighet i overgang mellom ulike kommunikasjonskanaler når de er på farten. Utnytter din virksomhet disse øyeblikkene og er tilstede for kunden der og da?

Vi snakker om teknologi satt i system for å ta seg av det mest dyrebare du har, nemlig kundene dine. Og prosesser som sørger for en smidig og digital samhandling. Sett dine kunders kundereise i fokus og møt dem der de ønsker å bli møtt. Et moderne kontaktsenter vil kunne gi deg nye muligheter med utvidet kontaktflate, effektivisering, maskinlæring og samling av viktige kundedata.

1 – God kundeopplevelse
Dette handler om dine kunders kundereise og deres oppfattelse av å bli sett, hørt og tilfredsstilt i sitt første møte med dere. De skal føle at det er raskt, enkelt og problemfritt å ta kontakt via deres kundesenter, og de skal få den hjelpen de trenger. For at kunden skal oppfatte at det var en god opplevelse må de få hjelp med sine problemer, få svar på sine spørsmål og føle seg tilfreds med svarene de har fått, uavhengig av kontaktpunkt. Oppleves tilfredshet er sannsynligheten stor for at de legger igjen en god anmeldelse og at de anbefaler dere videre. På den måten jobber kunden for dere og nye potensielle kunder blir oppmerksomme på dere.

2 – Alle kanaler inn i ett knutepunkt
Kundene dine skal selv kunne velge fra hvilken kanal de ønsker å ta kontakt med dere, helt uavhengig av enhet og hvor de befinner seg. De skal oppleve at det er en inngangsportal og ett knutepunkt for å få den hjelpen de trenger, når de trenger den og så fort de ønsker. Både fra utsiden og innsiden er ett knutepunkt løsningen for raske avgjørelser, enkel samhandling og effektivisering. For vellykket interaksjon med kunder via multikanalverktøy er det viktig å ha multikompetanse som håndterer løsningen. Noen kundebehandlere er veldig gode til å prate og noen er best på å skrive. For størst suksess med et multikanalverktøy er en kombinasjon av egenskaper det aller beste. Med riktig bemanningsplanlegging vil utnyttelsen av verktøyet bli optimal og kundetilfredsheten øke.

3 – Tilgjengelighet
I dag kreves det fleksibilitet for å tilfredsstille kundene. De lar seg ikke lenger affisere av åpningstider og forventer service når de selv ønsker det. Hvordan kan du møte dette? Som nevnt er multikanal, automasjon og boter funksjoner som kan hjelpe deg med å tilfredsstille kundenes krav. Teknologi som fungerer på kryss av plattformer og enheter er også med på å øke tilgjengeligheten. Boter kan gi deg muligheten til interaksjon med kundene uten at konsulenter er tilgjengelige for kommunikasjon og utvide «åpningstidene» dine.

4 – Automasjon og roboter
Serviceinteraksjon med boter er i stor skala på vei inn i de nye kontaktsentrene og er ofte kundenes første møte med selskapet ditt. De er selvlærende, automatiserte, korrekte og effektiviserende. De gir deg nye muligheter når det kommer til utvidet kundekontakt og kostnadsbesparelse. Du kan utvide åpningstider, automatisere svar, gi kundene mulighet til å finne ut svarene på spørsmålene sine selv ved utvikling av bedre selvbetjening.

5 – Tilbakemeldinger
Kunders omtaler og tilbakemeldinger blir stadig viktigere. Forbrukernes omtaler, tester og anmeldelser av produkter som tilbys har blitt så viktige at de nærmest må kunne karakteriseres som en verdifull valuta i arbeidet med å legge til rette for kundereisen. Veldig mange sier at erfaringer og omtale fra venner og familie er en viktig beslutningsstøtte når de vurderer å kjøpe et produkt. Sørg for å alltid samle inn disse verdifulle dataene når du er i kontakt med kundene dine. Disse kan hjelpe deg i å gjøre dine kunders kundereise enda bedre og øke omsetningen din.

Ønsker du mer innsikt i den verdifulle kundereisen bør du få med deg bloggen «Kundeomtaler er valuta på kundereisen»

Bli et godt knutepunkt med 2involve kontaktsenter fra oss.
2involve som en tjeneste eller et abonnement er en fleksibel løsning som passer for kundedialogen i mange bedrifter. Kontaktsenteret støtter markedets stadig økende krav til funksjonalitet, tilpasningsmuligheter og brukervennlighet.  Med 2involve kontaktsenter får du et dynamisk kontaktsenter levert fra våre datasentre.  Du velger kapasitet og funksjoner, mens vi tar oss av teknologi, stabilitet og videreutvikling av kontaktsenteret. Kontaktsenter levert som en tjeneste gir høy oppetid og sikker leveranse. Kostnadene blir forutsigbare og IT-kostnadene reduseres til en fast, oversiktlig sum. Vil du vite mer? Ta kontakt for en hyggelig prat om, eller en demo av løsningen!

New Call-to-action

Datametrix jobber med dagens digitale kundereise og ser både utfordringer og geniale fordeler ved fremtidsrettet tenkning. Vi kan mer enn de fleste om mulighetene som følger av digitalisering og Internet of Everything. Vi er en reflektert diskusjonspartner i arbeidet med å utvikle nye produkter, bygge tjenester og tilrettelegge for den digitale kundereisen. Og vi kan bidra med moderne og innovative teknologiske løsninger.

New Call-to-action

Temaer: Kontaktsenter


Hilde Martinsen's photo

Av: Hilde Martinsen

Hilde jobber som Content Manager og Webredaktør i Datametrix. Hun har jobbet med web og SoMe i en årrekke, og har 26-års erfaring fra media bak seg. Hun brenner for via tekst å forenkle forståelsen og tenne interessen for teknologi, IT, IoT (Internet Of Things) og digitalisering. Hilde er selvutnevnt skapnerd når det kommer til IT og har også en fortid som serveradministrator og Mac-ansvarlig bak seg. Både jobb og fritid brukes på digital innholdsproduksjon, SoMe, foto, video og SEO for flere digitale kanaler.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Kommentarer

Om Datametrix-blogg

Datametrix-blogg leverer innsikt om digitalisering, samhandling, sikkerhet og nettverksinfrastruktur.

Besøk www.datametrix.no

Gratis modell   «Den verdifulle kundereisen»   Vi hjelper deg å se kundereisen  i et nytt perspektiv  Last ned her!

Siste innlegg