Den verdifulle kundereisen

Av Anders Weinholdt 26. april 2017

Kundereisen.jpg

Digitaliseringen av våre liv og næringslivet er så vidt begynt. Dette fører til at dagens kundereise fortoner seg ulik både i behov og foretrukne kanaler avhengig av hvilken kunde, vare og tjeneste det er snakk om. Selve opplevelsen er noe som blir til gjennom flere møtepunkter og over tid. Kundereisen tar for seg brukerens følelsesmessige opplevelse av varer og tjenester, med fokus på kontaktpunkter og aktører. Kontaktpunktene kan både være fysiske og digitale, og representerer brukerens interaksjon med selger.

Kundens reise
Vi forbrukere liker å orientere oss i fred og ro, gjerne fra sofakroken, når vi har tid og på egne premisser. Vi kan ofte bruke god tid på å søke informasjon både via digitale og fysiske kanaler. Vi leser om produkter på nettet, sjekker forskjellige anmeldelser og anbefalinger fra andre kunder, og vi søker ofte råd hos venner og kjente. Vi ønsker å oppsøke handel når vi er klare, og har ofte kommet langt i beslutningsprosessen innen vi tar kontakt med leverenadørene. Vår reise går i dag ofte fra det digitale til det fysiske, og ender gjerne med handel. Vi vet hva vi vil ha og handelen går ofte raskt og effektivt. Det som kjennetegner en god kundereise er at den tilfredsstiller våre behov slik at vi gjennomfører et kjøp, bruker varen ofte og anbefaler den til andre. For alle bedrifter vil dette være det ultimate endepunktet på kundereisen, kjøp, tilfredshet og anbefaling.

Bedriftens reise
For deg som tilbyder gir disse digitale sporene deg dyrebar innsikt om dine kunders behov og ønsker. Det er svært nyttig å «kjenne» kundene før dere møtes. Det å forstå kundene dine og kjenne de behovene kundene har vil i fremtiden være enda viktigere. Du vil møte kundene dine i ulike kanaler eller såkalte touch-points. Dette kan være dine nettsider og chat, sosiale kanaler, fysiske lokaler, via pålogging i lokalt nett, men også via mennesker og innhold i tredjepartstjenester som for eksempel en kundes opplastede post/film i sosiale medier. Du knytter kunden tettere til deg ved gjenkjennelse etter digitale spor og kan lettere tilfredsstille deres behov ved tidlig å gjenkjenne disse. Du vil kjenne kundens behov før de tar kontakt. Fremtidens kundereise fører til økt fokus på helhetlig brukeropplevelse, ny kravspesifikasjon for hvert kontaktpunkt, og at vi går fra funksjonsorientert- til behovsorientert utvikling. Disse digitale sporene skal hjelpe deg som tilbyder til å tilfredsstille kundens umiddelbare behov og forenkle kjøpsprosessen.

Gratis modell   «Den verdifulle kundereisen»   Vi hjelper deg å se kundereisen  i et nytt perspektiv  Last ned her!

Den digitale reisen
Ingen bransjer vil kunne unngå teknologi og digitalisering. Alt som kan kobles til internett, vil bli koblet til internett, det levnes det liten tvil om. Det spås at innen 2020 vil det være 50 milliarder enheter koblet til internett. Det vil ikke lenger være snakk om de store som spiser de små, men de raske som tar innersvingen på de treige. Etter hvert som digitaliseringen av næringslivet går fremover vil konsekvensene dramatisk øke for de som «henger etter». Det å forstå hvor man bør være digitalt tilstede og hvor man bør være fysisk tilgjengelig vil være alfa omega. Møt kunden der kunden ønsker å bli møtt.

Last ned denne nyttige gratismodellen over kundereisen!

KundereisenBlogg.png

 

 

Datametrix jobber med dagens digitale kundereise og ser både utfordringer og geniale fordeler ved fremtidsrettet tenkning. Vi kan mer enn de fleste om mulighetene som følger av digitalisering og Internet of Everything. Vi er en reflektert diskusjonspartner i arbeidet med å utvikle nye produkter, bygge tjenester og tilrettelegge for den digitale kundereisen. Og vi kan bidra med moderne og innovative teknologiske løsninger.

New Call-to-action

Temaer: Digitalisering, kundereisen


Av: Anders Weinholdt

Systemarkitekt Samhandling

Kommentarer

Om Datametrix-blogg

Datametrix-blogg leverer innsikt om digitalisering, samhandling, sikkerhet og nettverksinfrastruktur.

Besøk www.datametrix.no

Gratis modell   «Den verdifulle kundereisen»   Vi hjelper deg å se kundereisen  i et nytt perspektiv  Last ned her!

Siste innlegg

5 geniale tips for bruk av kontaktsenter
Hvor lett kan mobilen din hackes?
Slik kan kontoret gjøre deg smart
Smarte bygg er delingsøkonomi i praksis
Vil roboter ta over jobben din?