Aktivitetsbasert arbeidsplass – Hva betyr det?

Av Henning Elvestad 28. juni 2017

 

Del 3 - Fremtidens kontor er litt her og litt der. Diskusjonen om utformingen av kontoret går varmt i norske virksomheter; åpne landskap eller et rom med dør, faste plasser eller clean desk - og hvor mye hjemmekontor er greit? Meningene er mange og samtalene blir lett emosjonelle. Men det må ikke være sånn. Riktig utformet, har fremtidens kontor en plass til alle.

Les mer ❯

Temaer: Digitalisering, Samhandling

Kontorene digitaliseres

Av Henning Elvestad 6. juni 2017

Del 2 - Mobilitet og grenseløshet
I kjølvannet av de sosiale mediene var det ikke bare virksomhetens kunnskap som ble frigjort fra sine fysiske omgivelser, men de ansatte også. Kontorene skulle digitaliseres. Det ble starten på den perioden vi er inne i nå, med fokus på deling og digital samhandling. Les mer ❯

Temaer: Digitalisering, Samhandling

Fremtidens kontorløsning

Av Henning Elvestad 1. juni 2017

Del 1 - Fra silo og cellekontor til levende nettverk, mobile samhandlingsløsninger og aktivitetsbaserte arbeidsplasser. Kontoret har vært igjennom en rivende utvikling de siste 30 årene. Sannsynligvis har vi bare sett starten.
Les mer ❯

Temaer: Digitalisering, Samhandling

Tar du nettsikkerheten på alvor?

Av Jan Petter Torgersrud 18. mai 2017

Den digitale grunnmuren har i det siste blitt ristet som ved ett jordskjelv i hele verden, og truer cybersikkerheten til et stort antall bedrifter. Grunnmuren slår sprekker og bedriftseiere føler seg utrygge og nettsikkerheten er i høyfokus. Tar du nettsikkerheten på alvor?

Les mer ❯

Temaer: Nettverksinfrastruktur, Sikkerhet, Samhandling

Hvordan skaper du den verdifulle kundereisen?

Av Anders Weinholdt 3. mai 2017

I takt med at stadig større strekninger av kundereisen tilbakelegges i digitale kanaler, øker dine muligheter til å selge mer til konkurransedyktige priser, gi bedre service og skreddersy tilbud. Forutstningen er at du henger med, også når kunden går offline.

Les mer ❯

Temaer: Samhandling, kundereisen

Kontaktsenteret er en pengebinge

Av Anders Weinholdt 19. april 2017

Kunnskap om kunden er fremtidens valuta. Mange glemmer at virksomhetens kontaktsenter egentlig er en pengebinge.

Les mer ❯

Temaer: Skytjenester, Samhandling, Kontaktsenter, kundereisen

Samhandling: Betydningen av opplæring når nye IT-løsninger implementeres

Av Anders Weinholdt 1. mars 2017

Når nye IT-løsninger skal tas i bruk er det viktig å sikre opplæring selv om systemet tilsynelatende er intuitivt. Mange brukere setter seg inn i ting på egen hånd og finner de funksjonene de ønsker å bruke. Det finnes også mange gode guider og bruksanvisninger på norsk og de fleste andre språk. Mange av brukerne er IT-kyndige og er vant til å bruke IT-verktøy. Allikevel er det viktig å ikke undervurdere behovet for opplæring/innføring eller promotering/profilering i organisasjonen. Dette er spesielt viktig for å sikre at mål for innføringen oppnås.

Les mer ❯

Temaer: Samhandling

Samhandling: Digital samhandling krever mer enn det rette utstyret

Av Lasse Nordvik Wedø 14. februar 2017

Gjør innføring av samhandlingsløsninger til en suksess

For at digital samhandling skal fungere, er det mer enn implementering av videokonferanseutstyret som må gjøres på rett måte. Teknologi og kompetanse – sammen med gode prosesser og tett dialog med brukerne – har stor betydning for om et samhandlingsprosjektet blir en suksess.

Les mer ❯

Temaer: Samhandling

Slik kan videomøter gi økt produktivitet

Av Anders Weinholdt 26. desember 2016

Samhandling på video åpner for nye produktive arbeidsmetoder.

Intern kommunikasjon står sentralt i alle virksomheter, og ikke minst i internasjonale virksomheter med kontorer i flere land. Hvis man ikke har kontroll på samhandlingsløsningene, risikerer bedriften å gå glipp av vekstmuligheter.

Les mer ❯

Temaer: Samhandling

Videokonferanse:Kutter kostnader, river siloer og bygger kommunikasjon

Av Anders Weinholdt 12. desember 2016

Møter på video kan gi solide gevinster hvis løsningen bygger på en helhetlig IT-strategi. Intern kommunikasjon i større virksomheter med lokasjoner i flere land på ulike kontinenter kan by på praktiske utfordringer, som tidssoner, geografisk spredning, språk- og kulturbarrierer. I tillegg kan tidligere teknologivalg være en hodepine. Vi snakker om legacy, der enkeltbedrifter har anskaffet ulike løsninger som ikke så lett fungerer sammen. Og da blir de heller ikke brukt noe særlig.

Les mer ❯

Temaer: Samhandling

Sparer penger og frigjør arbeidstid med videomøter

Av Anders Weinholdt 28. november 2016

Oppgradering av videokonferanseutstyret kan effektivisere samhandling og gi solide forretningsmessige gevinster.

Les mer ❯

Temaer: Samhandling

Samhandling: Slik får du effekt av videokonferanse

Av Anders Weinholdt 14. november 2016

Videokonferanse gir effektiv kontakt med både kolleger og kunder, men det krever god planlegging. 

Bedre kapasitet på både fast- og mobilnett har gjort det mulig å snakke sammen ansikt-til-ansikt i prinsippet uansett hvor partene befinner seg. Men hvilket behov er det for å ha kolleger og forretningsforbindelser innen rekkevidde? Hvorfor skal du investere i slik kommunikasjon?

Les mer ❯

Temaer: Samhandling

Videokonferanse: 5 tips til økt lønnsomhet

Av Anders Weinholdt 20. oktober 2016

Med enkle og bevisste grep kan du få god valuta for pengene som er lagt i bedriftens videokonferanseutstyr.

Ikke så sjelden får jeg tilbakemeldinger om at videokonferanseutstyret ikke svarer til forventningene og blir brukt langt mindre enn planlagt. Faktum er at du sitter på et redskap som kan gi positiv effekt på bunnlinjen. Her skal du få noen tips om hvorfor og hvordan.

Les mer ❯

Temaer: Samhandling

Om Datametrix-blogg

Datametrix-blogg leverer innsikt om digitalisering, samhandling, sikkerhet og nettverksinfrastruktur.

Besøk www.datametrix.no

Digitaliseringsboken fra Datametrix

Siste innlegg